číslo 41 červenec
2009x
Vážení čtenáři,
Jako vždy Vám náš Zpravodaj přináší
informace o připravovaných „mokrých“ knihách a troše kultury. Dnes to bude
devět knižních upoutávek a jedna modelářská, parník jako nový, expozice
voroplavby v muzeu v Týně nad Vltavou a expozice krásných chvilek
v hospodě U námořníka v Liberci…
Informaci o dnešním prvním avizovaným
titulu nám zaslal sám autor, Mgr. Jan Hájek (bývalý lodní hospodář m/s Sitno,
Radhošť, Praha …):
„Dovolte,
abych Vás informoval o druhém vydání mé Námořnické kuchařky, kterou samozřejmě
připravuji k 50. výročí od vzniku Čs. námořní plavby.
Kuchařka
vyjde začátkem září tak, aby byla k dispozici dne 12. září k příležitosti
setkání pracovníků ČNP. První vydání vyšlo v roce 2000 a bylo ihned
rozebráno.“
Další tři tituly, na které chceme upozornit, jsou ve stádiu
příprav krátce před tiskem…
Rok co rok vychází sborník Labsko-vltavská plavba.
Ten patnáctý Vám nabídne příspěvky:
Lenka Vágnerová: Přeprava afrických zvířat z Hamburku do Kolína
loděmi ČSPLO
Johannes Hirsch,
Miroslav Hubert: První fotografie parníku BOHEMIA nalezena?
Miroslav Hubert: Kolesový parník C.W.IX…
– LEV – NŘ 1 – LANNA 10 – VODOSTAV 10
Miroslav Berka: Voroplavba na Sázavě
Po vorech z Českých Budějovic na Císařskou louku
Zlata Svobodová: VOR 2000
Robert Fiala: Labští pískaři Vintrych a
Chalupra
Emanuel Chalupný: Zimní výlet pražským
parníkem
Jiří Martínek: Motorové nákladní lodě „druhé generace“ – řada MN
4200
Sborník bude v prodeji přibližně v říjnu 2009.
O dalším titulu jsme již informovali…
Tak jako dvě první publikace Františka Ptáčka – SCHODY DO CELÉHO
SVĚTA a MODRÉ VZPOMÍNKY – tak i MODRÉ MEDAILONKY jsou plné vzpomínek na naši
bývalou, Československou, později Českou, námořní plavbu. V oněch prvních dvou
publikacích podal svědectví o některých našich bývalých námořních lodích, ale
převážně v nich prodával sám sebe. Svoje osobní cestovatelské avantýry v
přístavech, cestopisné a historické poznámky ze stovky zemí, které během svého
pětatřicetiletého působení navštívil.
Ve dvou svazcích Modrých medailonků prezentuje životopisné obrazy
bývalých kolegů z námořní branže, kapitánů i obyčejných kmánů z paluby nebo ze
strojovny. Ve druhých Modrých medailoncích, VERNISÁŽI PAMĚTNÍKŮ, jsou
prezentovány životopisné obrazy dosud žijících veteránů, kteří již na své
aktivní působení na mořích a oceánech jenom nostalgicky vzpomínají.
Zdeněk Bastl
Padesát let Československé námořní plavby
počet stran cca 184, vazba brožovaná, ISBN
Na jaro roku 1959 je datován vznik společnosti Československá
námořní plavba. Tato publikace mapuje její historii, i osudy všech lodí ve
flotile, hospodářské výsledky, politické pozadí vzniku i provozu. Představí nám
námořní tradice, zvyky, i běžný život na našich lodích. Text doprovází více než
130 fotografií.
Modré medailonky – druhá část, i titul Padesát let Československé
námořní plavby, vycházejí právě k těmto „abrahamovinám“.
Na pulty knihkupců to snad stihnou do poloviny září.
... První palubní důstojník Jakub Kerner
seděl v křesle v kapitánově salonu. Velitel sám přecházel podél oken s výhledem
na příď lodi. Byl viditelně nervózní, chvílemi si mnul ruce, až mu klouby suše
praskaly. Ve tváři měl výraz – proboha, kde jsem se to ocitl, to není loď
Švejků, ale vrahů – a něco si pro sebe mumlal. Hnědé oči měl ještě temnější než
obvykle – nejistě přeskakovaly z námořníka na důstojníka a pak jako by hledaly
vysvětlení venku, v širé hladině oceánu. Když Kerner
položil otázku, velitel se zastavil a pohlédl na námořníka, který nervózně
přešlapoval u dveří.
„Já nic nevím, čífe, já fakt netuším,
jak se to mohlo stát.“
„Není to tak dlouho, co jste za mnou byl a nabídl se, že ty černé
pasažéry zlikvidujete …“
Ukázka je z připravovaného prvního svazku nové edice „Lodě a
napětí“. Kniha nese název „Krysa v podpalubí“ a obsahuje
dva detektivní příběhy z prostředí naší námořní plavby. Jak ale autorka
Andrea Vernerová sama podotýká: „Jediné, co neodpovídá skutečnosti, jsou
kriminální činy – ty se na československých lodích nikdy nestaly …“
I tato kniha snad spatří světlo světa během září.
Z další plejády připravovaných titulů vybíráme ty
z větší části rozpracované. Jsou to:
Otakar Mlejnek
K břehům Nového světa
Český doktor na moři (V) a v Americe
počet stran cca 200, vazba brožovaná, ISBN
„Kdyby mi tehdy někdo řekl, za jakých okolností se jednou s
Amerikou opravdu setkám, nevěřil bych mu ani slovo. Mé seznámení s ní bylo
opravdu zvláštní a mělo tak duchovní rozměry, že na to vše vzpomínám dodnes.
Dostal jsem se sem s lodí Kriváň...
Na blízkém obzoru se ve středu města ježí pár mrakodrapů, ale to
je veliký omyl. Není jich ani pár, ani nejsou blízko. Tak to vypadá jen z
dálky, z té to vše splývá v jakýsi „silový uzel“, ze kterého mi začíná být úzko ... Stojím opět na nejvyšším lodním můstku a s planoucím
zájmem vše pozoruji. Tato země se přede mnou otevírá jako kniha, s lačností po
ní sahám, ale představoval jsem si Tě, Ameriko, trochu jinak!“
Roman Laube
Z Čech a Moravy až k severnímu pólu
Polární expedice na lodích Germanie a Hansa (1869 až 1870), Admiral Tegetthoff (1872 až 1874), a vzducholodi Italia
počet stran cca 156, vazba brožovaná, ISBN
... Cestou zastřelili medvěda, který, ač zprvu zahnán psy, se
opět vrátil. Dne 1. května, za teploty -15,5 ° Celsia, polárníci chtěli
vystoupit po ledovci Mac Clintockova ostrova na
hranolovitý vrchol mysu, který nazvali Brněnským, dle moravského hlavního města
Brna. Ale pro velmi nepříznivé počasí museli zůstat ve stanu. Mimo to si Brosch poranil nohu. Proto se Payer
vydal na Brněnský mys za prudké sněhové vánice jen s Tyrolanem Hallerem a psem až následující den. Po pěti hodinách
dospěli na dlouhý ostrý hřbet 750 m vysoké hory Brno. Nadporučík Payer zde pak za mrazu -22,5 °Celsia zaměřoval theodolitem zeměpisné údaje a zakresloval je do budoucí
mapy. Haller mu občas musel třít mrznoucí ruce sněhem ...
Miroslav Hubert
Do světa s parníky Rakouského Lloydu
počet stran cca 200, vazba brožovaná, cena cca 300,–
Kč, ISBN
Existence Rakouského Lloydu trvala
osmdesát let. Její počátek spadá do doby po skončení napoleonských válek, kdy
se politická situace v Evropě stabilizovala a Rakousko
vedlo hospodářskou politiku v duchu merkantilismu. Terst a Rjeka
byly svobodnými přístavy... Lloyd
přežil bez úhony italskou národní revoluci v roce 1848 i to, že Rakousko
ztratilo ve prospěch nového italského království v roce 1866 Benátsko. Svého rozkvětu ale dosáhl na přelomu 19. a 20.
století v období označovaném později jako „belle époque“,
tedy „krásné časy“. Tehdy už byly staré těžkopádné kolesové parníky nahraženy elegantně až luxusně zařízenými parníky
vrtulovými.
Žel, toto období ukončila svou nesmírnou krutostí světová válka.
A tu nepřežilo ani Rakousko-Uhersko, ani Rakouský Lloyd.
K čemu je tato historie dobrá současnému českému čtenáři? Inu,
snad k vědomí, že je zakotvena do časů „gründerství“
a končí po „časech krásných“, že mnohé parníky Lloydu
nesly jména vztahující se k našim zemím (BOHEMIA, MORAVIA, SILESIA, PRAGA,
BRUENN, KARLSBAD, PILSNA, MARIENBAD, GABLONZ a PALACKÝ), že Terst byl také naší
českou branou do světa ...
Jan Bek
Liberty – lodě svobody
počet stran cca 250, vazba pevná, ISBN
Po prvních třech letech druhé světové války vrcholila snaha
německých námořních sil docílit stavu, kdy ztráty obchodních lodí překročí
možnosti Spojenců nahradit tyto novou výstavbou, a odříznout tak Velkou
Británii od surovinových zdrojů a eliminovat její válečné úsilí. Kapacita
britských loděnic byla omezena, takže tíže výstavby nových obchodních lodí
ležela převážně na Spojených státech. Při stavbě lodí „Liberty“ použili Američané
naprosto revoluční změny stavebních postupů. První z 2710 lodí třídy „Liberty“
byla spuštěna na vodu v září 1941. Jestliže v roce 1942 průměrný čas na stavbu
lodi třídy „Liberty“ činil 108 dní, pak v roce 1943 to bylo již pouhých 50 dní.
A nakonec byly loděnice Spojených států schopny vyprodukovat tři lodě denně…
O termínu vydání Vás budeme dopředu informovat
Na jaře tohoto roku byla dokončena rekonstrukce historického
parníku Pražské paroplavební společnosti Vltava. Tato krásná loď si jistě zaslouží
malou připomínku. Historii Vám přiblíží text Františka Vichty
a Michala Bora, současnost krátká fotoreportáž, a
technické parametry přiložená tabulka. Tož neváhejte a poznejte „Vltavu“ i při
plavbě. Nebo alespoň jako papírový model. Můžeme Vám totiž nabídnout i
vystřihovánku:
Kolesový parník Vltava a Malostranská vodárenská věž
Výrobce Batexa, katalogové číslo: 238
Měřítko: 1:87, Rozměry modelu: 60 × 12 × 30 cm
Obtížnost: 2 - zjednodušená verze, 4 - propracovaná verze
Rozměr karet: 220 × 320 mm, Počet karet: 20, Počet dílů: 290
Běžná cena včetně DPH: 190Kč, naše cena: 130 Kč
Vystřihovánka obsahuje dvě verze modelů: základní pro začátečníky
a mírně pokročilé a pak přílohu s detaily určenou pokročilým a zkušeným
modelářům. Návod na sestavení je v češtině, němčině a angličtině. Součástí
návodu je řada barevných návodových obrázků. Součástí
vystřihovánky je i Malostranská vodárenská věž (Petržilkovská).
Parník VLTAVA
Není tak dávno doba, kdy pražská nábřeží byla plná parníků, které
každého dne od časného jara do pozdního podzimu vyplouvaly od přístaviště
Pražské paroplavební společnosti (PPS) u Palackého mostu do Štěchovic nebo do
Mělníka. Po druhé světové válce bývalo osobních kolesových parníků ve flotile
sedmnáct, postupně jich však ubývalo a dnes zůstávají jako svědkové těchto dob
dva poslední provozuschopné parníky v České republice, salonní VYŠEHRAD a
menší VLTAVA. Na nich i dnes, naslouchajíce svistu parního stroje a
rytmickému vyšlapování koles, můžeme zažít atmosféru paroplavby na vlnách řeky
Vltavy.
Tento text se zabývá historií parníku VLTAVA, který byl v letech
Úvod
Při sledování historie parníku VLTAVA se musíme vrátit do poloviny 30.
let 20. století. V této době bylo potřebné obnovit lodní park PPS,
tradičního rejdařství provozujícího osobní plavbu v Praze, založeného
pražskými obchodníky a měšťany v roce 1865. PPS si nový parník opatřila
naposledy před více než čtyřiceti lety, v roce 1895, kdy pro ni Pražská
akciová strojírna postavila parník SMÍCHOV. V dalších letech PPS
rozšiřovala kapacitu svého lodního parku především nákupem starších lodí. Velké
kolesové parníky kupovala od drážďanské Sasko-české paroplavební společnosti
SBDG, menší vrtulové parníky získávala od různých evropských rejdařství,
například od berlínské firmy Spree-Havel DG AG. Tento
způsob rozšiřování lodního parku s sebou ale přinášel postupné zvyšování
průměrného stáří lodí Společnosti.
Od roku 1937 byl proto zahájen rozsáhlý program obnovy plavidel PPS.
Opraveno bylo celkem šest velkých kolesových parníků z let
Za projektem novostaveb stál zejména předseda správní rady PPS a
generální ředitel Československé plavební společnosti Labské (ČPSL) ing.
Antonín Hanáček a odborový rada na ministerstvu veřejných prací, ing. Otokar Neudörfl. Ačkoli se již plně uplatňovaly nové technologie,
v oboru stavby plavidel nákladní plavby se stavěly remorkéry motorové a
rozvíjelo se použití lodní vrtule, což bylo zvažováno i pro využití při stavbě
nových osobních lodí, byla nakonec využita klasická technologie parního pohonu
s propulzí kolesovou. Parní stroj se pro osobní loď, kde nebylo třeba
příliš velkého výkonu, dobře hodil. Byl tichý, pomaluběžný, s minimem
vibrací a snadným bezpřevodovým přenosem na kolesa. Ta poháněla parník
optimálně vzhledem k malým plavebním hloubkám zejména na regulovaných
traťových úsecích. Poloha koles na boku lodi umožňovala dobrou účinnost při
zpětném chodu, a tak bylo manévrování parníků snadné a rychlé, což bylo
důležité právě u osobních parníků, které musely ve stanicích často manévrovat.
Předpokládala se stavba více (podle úvah ČPSL a PPS snad dvou salonních a šesti
menších) parníků, finanční krytí pro tento projekt se ale dařilo hledat jen
postupně, a proto byly nakonec postaveny čtyři lodě.
První dva velké osobní parníky DR. EDVARD BENEŠ a ANTONÍN ŠVEHLA byly
vybaveny luxusním salonním zařízením. Byly projektovány zejména pro službu na
českosaském Labi. Celá dispozice nových parníků i řada jejich detailů byla
inspirována drážďanskými parníky DRESDEN a LEIPZIG, jimž se české „saloňáky“ konstruované ing. Josefem Hussem
staly plnohodnotnou protiváhou a dokonce je v některých ohledech i
předčily. Každý z obou postavených parníků stál
Stavba parníku VLTAVA
Již během stavby salonních parníků uvažovalo vedení PPS o stavbě
dalších, poněkud menších lodí, které by byly postaveny přímo pro specifické
podmínky vltavské trati a posílily službu na nejvytíženější trati Praha-Štěchovice. Musely být proto menší, kratší i užší
zejména pro bezpečné časté proplavování plavebními komorami a s ohledem na
četné nízké mosty na Vltavě neměly ani horní vyhlídkovou palubu. Veškeré
zařízení přesahující úroveň střechy nástavby muselo být snadno rozložitelné,
spustitelné či sklopné.
Na schůzi Správní rady PPS ze dne
Protože po ztrátě pohraničí ležela Ústecká loděnice v území tzv.
Sudet, přičleněném k hitlerovskému Německu, bylo nutno zakázku převést do
loděnice PRAGA v Praze-Libni. Tím se stavba
parníku poněkud zdržela, o převedení stavby do Prahy existuje následující
záznam v archivu PPS ze schůze Správní rady PPS č. 4/1939:
(31.3.1939)
Podle usnesení správní rady, vyvolaného dne
Stavba
před únorem 1939 v Ústí nezapočala, zda na podobu parníku Ústecká loděnice
měla nějaký vliv, dosud s určitostí nevíme. Je však zřejmé, že loděnice
PRAGA připravovala nový parník projekčně již dříve, od roku
Pohon parníku byl zajištěn dvouválcovým ležatým parním strojem
s ventilovým rozvodem a vstřikovou kondenzací o výkonu 150 ki. Parníky byly vybaveny praktickým
i elegantním nízkým komínem, který se ale později v praxi ukázal jako
příliš krátký vzhledem k malé roštové ploše jednoplamencového
topeniště, které vyžadovalo vydatný tah a dobré palivo. Proto byl komín později
prodlužován nástavcem. Kormidlo bylo patentní tříploutvové
sytému Hitzler, s přenosem hřídelovou transmisí
pro ovládání ze spustitelné kompaktní kormidelny. V předním podpalubí měli
cestující k dispozici restauraci se vkusnými dřevěnými lavicemi a stoly,
zatímco zadní část byla řešena komfortněji a nechyběl zde ani tradiční „dámský“
salonek s pohovkou. Oproti původním nabídkovým výkresům chyběl pánský kuřácký
salón. Hlavní paluba byla řešena bez palubního salonu, zadní část byla kryta
zčásti střechou a zčásti pouze plachtou, nacházel se zde i miniaturní taneční
parket. V prostoru před kolesnicemi byl malý
vyhlídkový salon či veranda, který umožňoval pěkný pohled ve směru plavby a za
nevlídného počasí nabízel cestujícím útulné prostředí. Mírně skloněný přední
vaz společně s podobně skloněnou linií nízkého komína vytvořily elegantní
siluetu, která je do dnešních dní pro tyto parníky libeňského typu
charakteristická.
Provoz parníku
Nový parník VLTAVA byl pokřtěn dne 27. 8. 1940,
dokončení stavby se tedy vlivem válečné doby poněkud opozdilo. Cena se
v důsledku inflace zvýšila na 2,7 mil. K. Křest parníku byl
významnou událostí, které se zúčastnil ministr obchodu Dr. Jaroslav Kratochvíl,
zástupci ministerstva dopravy, ministerstva veřejných prací a dalších úřadů,
rovněž zástupci úřadu říšského protektora a úřadu Oberlandratu,
vedení Českomoravské plavební společností Labské (ČMPL), jak se ČPSL nazývala
v období německé okupace. Lidové noviny o celé události uveřejnily rozsáhlý
článek:
(28.8.1940)
Generální ředitel inž. Antonín Hanáček uvítal hosty
českým a německým projevem, v němž uvedl, že nová loď je vlastně první
skutečnou novostavbou Pražské paroplavební společnosti za posledních 45 let,
při čemž je pozoruhodno, že je zařaděna
do provozu právě v den 75letého jubilea trvání PPS. (…)Ministr obchodu dr.
Kratochvíl zdůraznil, že přijal rád pozvání, aby se zúčastnil dnešní zkušební
jízdy nového parníku a provedl jeho křest. Nic není dnes tak důležité, jako
nepřestat ani při sebe větších potížích budovat a pracovat. (…) Nato ministr
obchodu dr. Kratochvíl provedl za zvuků Smetanovy „Vltavy“ obřad křtu nového
parníku, jenž byl pojmenován Vltava. Vládní rada inž.
Hutteler, přednosta plavebního ředitelství, odevzdal
pak do rukou generálního ředitele inž. Hanáčka lodní
papíry s průkazem způsobilosti nového parníku. Nový osobní parník Vltava
podnikl pak se všemi hosty za překrásného počasí první jízdu z loděnice Pragy po Vltavě, proti proudu jejími zdymadly až do
Zbraslavě a zase zpět. (…) Zvláštností nového parníku je, že se kormidelní
budka dá během jízdy podle potřeby spustiti dolů a
zase vysunouti nahoru pomocí mechanismu, aniž by byl
přerušen kontakt v řízení kormidla.
Od 28.
srpna byl parník VLTAVA nasazen na zvláštní spěšné lince z Prahy do
Štěchovic, při které zastavoval jen v některých stanicích a při
protiproudní plavbě měl uspořit oproti běžným zastávkovým parníkům asi 15
minut, což ale zřejmě nebylo v podmínkách štěchovické trati docela reálné,
především pro relativně menší účinnost „štíhlých“ koles parníku v poměru
k výkonu jeho parního stroje (150 k). Dochovaný záznam o kolaudační plavbě
parníku ze dne
V letech
Vraťme se však k parníku VLTAVA. Ten plul stejně jako ostatní
parníky PPS-PDG v letech
V letech
Přestavěná VLTAVA znovu sloužila na frekventované štěchovické lince,
která byla od roku 1955 prodloužena pod Slapskou přehradu. Stále více se však
uplatňovala i na plavbách pro uzavřené skupiny. V této době vedl parník
kapitán dálkové plavby pan Jaroslav Samec, na něhož později navázal Viktor Mikšík a Ladislav Josef. V období od roku 1974
souvisle až do roku 1991vedl parník pan Zdeněk Drahokoupil,
který svým sedmnáct let trvajícím působením ve funkci kapitána významně přispěl
k zachování parníku do dnešních dnů. V devadesátých letech pluli na
parníku zejména kapitáni Luboš Chládek a Jaroslav Strnad. Z řad strojníků
známe jména pana Antonína Zbožka, v pozdějších
letech Luboše Vlnase, Františka Průchy, Petra
Černého, Jaroslava Žďárského, Silvestra Knittla a Ladislava
Havlína.
V 70. letech 20. století přestavěli v dílnách na Smíchově, ve
snaze odstranit namáhavou práci topiče, kotle všech parníků s výjimkou
parníku LABE (II.) na topení kapalnými palivy. Jako první byl v roce 1978
na vytápění kapalnými palivy přestavěn kotel parníku VLTAVA, který vykazoval
vzhledem k malé výhřevné ploše jednoplamencového
topeniště sklon k nedostatečnému vývinu páry. Tento nedostatek se dařilo
jen zčásti eliminovat směšováním černého uhlí s hnědým. Práce topiče byla
na této lodi vyčerpávající a docházelo i k občasnému nedostatku páry při
protiproudní plavbě.
Ještě v polovině osmdesátých let pluly pravidelně parníky VLTAVA a
LABE (II.) na trati z Prahy pod Slapskou přehradu, zatímco větší „saloňáky“
sloužily převážně k plavbám večerním a na objednávku. Ale už v roce
1986 musel být parník LABE (II.) kvůli poruchám na výstředníku koles a
netěsnostem trubek parního kotle vyřazen dlouhodobě z provozu. Podobný
osud postihl i VYŠEHRAD (III.) v roce
V březnu až srpnu 1991 byl parník VLTAVA, jehož trup se nacházel
relativně v nejlepším stavu, za poněkud omezeného rozpočtu opraven a
uveden znovu do provozu. Byla provedena nutná oprava lodního trupu na lodním
výtahu v Praze-Holešovicích a firma Strnad
rekonstruovala kompletně interiéry parníku v Praze-Podbabě. Po instalaci nového moderního a úsporného parního
kotle od firmy Thyssen-Henschel
z Lince a Kasselu vyplul parník
(
Parník byl
určen zpočátku výhradně pro plavby s obligatorní gastronomií. Tyto plavby
přinesly zcela novou kvalitu do nabídky PPS, zároveň byl tím ale rozsah provozu
parníku a variabilita jeho nasazení určitým způsobem omezena. Postupně se
parník začal objevovat i na projížďkách centrem Prahy s programem, lince
z Prahy do Mělníku a na dalších plavbách.
Za zmínku stojí dvě provozní nehody parníku, při první z nich
došlo v plavební komoře Štvanice k deformaci přídě, při druhé
z nich dne
Rekonstrukce parníku
v letech
Vzhledem k narůstajícímu významu historické hodnoty parníku se PPS
rozhodla v roce 2007 parník kompletně rekonstruovat. Cílem rekonstrukce
bylo navrátit loď co možná do původního stavu z roku 1940. Stroj byl
opraven pracovníky Ekotechnického muzea v Podbabě pod vedením Pavla Linharta. Loď byla vybavena
moderní plavební technikou, zejména dokormidlovacím
zařízením na přídi, které usnadňuje směrové korekce, otáčení a přistávací
manévry. Pracovníci loděnice PPS/EVD v Podbabě
pod vedením Z. Wolfa v zimě 2008 snesli palubní salón, dodatečně vestavěný
v roce
Od počátku promyšlený záměr stavby velkých kolesových parníků,
iniciovaný především generálním ředitelem ČPSL a předsedou správní rady PPS
ing. Antonínem Hanáčkem, byl nejvýznamnějším projektem pražské paroplavby ve
20. století. V jejím provozu měly postavené parníky velký význam, který
přetrvává až dodnes, což potvrzuje i fakt, že všechny čtyři postavené parníky
dosud existují, byť prošly rozličnými osudy. Nezbývá než věřit, že nesnadné
technické a zejména ekonomické podmínky provozování parníků se podaří i nadále
naplnit. Parníku VLTAVA a jeho posádce pod vedením kapitána Karla Mikšovského přejeme šťastnou plavbu a věříme, jej budeme
potkávat na Vltavě kolem Prahy ještě řadu let.
Text:
František Vichta, Michael Bor
Technická
data parníku VLTAVA |
|
zahájení
provozu |
27.8.1940 |
číslo
dle registru PPS |
47. |
jméno
lodi |
VLTAVA |
další
jména |
(1942-45
MOLDAU) |
|
|
Výrobce |
Loděnice
PRAGA 1940 |
Základní
technická data |
|
pův. maximální obsaditelnost
[osob] |
650 |
maximální
délka [m] |
53,46 |
šířka
trupu [m] |
5,10 |
šířka
přes kolesnice [m] |
9,10 |
boční
výška [m] |
2,30 |
ponor
prázdné lodi [m] |
0,63 |
ponor
obsazené lodi [m] |
0,72 |
Rekonstrukce
lodi |
1960
ČSPLO Křešice (nástavby) |
|
1977
Smíchov (topení kotle) |
|
1991
Smíchov (nový kotel, vybavení) |
|
2009
Podbaba (hisotrická
rekonstrukce) |
Stroj
(všechny
vybaveny ventilovým rozvodem, vstřikovou kondenzací a vakuovou pumpou) |
|
typ |
ležatý sdružený |
výrobce |
ČKD Praha 1940 |
průměr
válců /zdvih [mm] |
320+620/650 |
výkon
[ki] |
150 |
Kotel |
|
1.
výrobce, rok |
ČKD Praha 1940 |
počet plamenců |
1 |
výhřevná plocha [m2] |
47 |
provozní tlak [atp] |
15,0 |
kapalná paliva od roku |
1978 |
2.
výrobce, rok |
Thyssen Henschel 1991 |
počet plamenců |
1 |
výhřevná plocha [m2] |
73,6 |
provozní tlak [atp] |
14,0 |
Kolesa |
|
počet
lopat |
10 patentní
Morgan |
rozměry
[mm] |
1620 x 440 |
čepový
průměr [m] |
2,72 |
Kormidelní
zařízení |
ruční, tříploutvové patent Hitzler |
Nyní Vám nabízíme další z typů k návštěvě muzejních expozic
se vztahem k plavbě a lodím. Dnes Vás fotoreportáž zavede do muzea v Týně
nad Vltavou:
Se zpožděním, ale přece… Na našich webových stránkách lze konečně
najít první z několika desítek tisíc fotografií s tématem „Lodě,
plavba, plavci a námořníci“. První fotokolekce
najdete na adrese: http://www.mare-czech.cz/fotolode/uvod.html
Napište nám, co Vás zajímá, o jaké tituly máte zájem…
V této rubrice „od vás pro vás“ nabízíme drobné postřehy a
informace o tom, co se v „mokrém“ světě kolem nás děje… Zda zde bude i to, co
se teprve dít bude, záleží i na Vás. Zasílejte nám své náměty, co se kde
připravuje, kde je co nového…
Od Jána Jurca přišla krásná reportáž ze
srazu námořníků v „Hospodě u námořníka“ v Liberci:
V sobotu 20. 6. od 17.00hod. se konal tradiční sraz
námořníků v Liberci, tentokráte už po deváté. Sešlo se nás 81 námořníků z Čech,
Moravy i jeden kolega ze Slovenska. Počasí nám přálo, bylo teplo a slunečno.
Sedělo se na venkovní terase pod připraveným přístřeškem, dvanáct dlouhých
stolů plně obsazených námořníky. V 18.00hodin bylo zahájení mým proslovem, pak
se na velikém tácu rozdalo 81 panáků skotské whisky Ballantine,
všichni povstali a připili si na setkání a zdraví všech. dále
se podávala věčeře - guláš speciál z hovězího a
vepřového masa, nášup podle libosti. Vedle u stolu k dobré náladě celý
Letos se nás sešlo opravdu hojně, mám radost
že i čtyři kapitáni ( Kadlečík, Kareš, Ketner, Jurčík). Kapitán Jurčík si sebou přivezl kamaráda
na rameni velkého papouška, byla to atrakce večera.
Bylo posláno 200 sms jako
pozvánka, potěšili ti co potvrdili účast i ti co se
omluvili že nemohou ale na příště chtějí pozvat, ale nepotěšili ti co ani
neodepsali ano - ne. Došly různé odpovědi a to z Austrálie od Jindry Tesaře-
vyloďuju, letím domů, těším se přijedu.
Sms ze Semil - nemůžu, budu natírat plot. Další
potěšující sms z Mexika - plujeme do Kanady, letím
domů, přijedu od Josefa Tobiáše. A sms z Turnova -
nemůžu, přijede tchyně, budu vařit zabíjačkový guláš. Odpověděl jsem mu -
přijeď vezmi kastrůlek, guláše máme hodně dáme i tchyni.Tak
to by bylo asi tak všechno o tom jak není jednoduché dát tolik lidí dohromady.
Převážně všem zůčastněným se setkání líbilo, dali to vědět při loučení a následně i dva dny po srazu posílali děkovné sms s tím že se těší na příští rok. Jsem opravdu rád, že se mi to povedlo, setkání u nás je jiné jak řekl jeden kolega - je to víc rodinné, přátelské jako když posádka v podpalubí slaví až do rána.
Děkujeme všem a zveme každého námořníka z ČNP na další setkání za rok. Ahoj Ján Jurco, Liberec.
Z
Aktualit Klubu čtenářů Arthura Ransoma:
Milí
čtenáří!
Od naší příznivkyně Evy Šustrové jsem dostal další pozoruhodný tip na prázdninové či dovolenkové dobrodružství. Nejen že je částečně mokré, ale má jistou souvislost i s podzemními průzkumy v Holubí poště. Konečně, posuďte sami:
…právě jsem zpětně četla aktuality a v souvislosti s Dačicemi mě napadl jeden taky tak trochu mokrý tip, vhodný zvláště pro horké letní dny: Slavonické podzemí. Po povodních (tuším těch prvních - všechno zlé je k něčemu dobré) se našly peníze i nadšenci na obnovení původně tuším gotických sklepů v domech okolo náměstí, které jsou navzájem propojené "chodbami" - ty v kameni vznikaly podle toho kdo kopal - jedna vysoká, úzká, druhá široká, nízká... Vstup je z jednoho z domů na náměstí (vedle cukrárny), každý vyfasuje holinky až do pasu, slušivou pláštěnku a čelovku a tradá. My jsme na podzim šli delší, cca h odinovou trasu, a byla to paráda. Perličkou je, že skupinka nakonec vyleze na náměstí a v těch slušivých oblečcích kouká "do země" mezi ostatními, v božíhodových šatech oblečenými... Více informací a fotek najdete na http://podzemi.shslavonice.cz Tyhle stránky stojí za prohlédnutí i v případě, že cestu do Slavonic neplánujete.
Příznivce putování na "dromedárech" (tedy jízdních kolech) by mohly zajímat informace o dopravním systému Cyklotrans. Před časem už o něm byla zmínka. Letos se nabídka opět rozšířila a naskýtá se i možnost kombinovat dopravu autobusem s dopravou vlakem a na Lipně, Orlíku a Vranovské přehradě dokonce s lodí. Podrobnosti najdou zájemci na adrese www.cyklotrans.cz
Na jihu Čech se uskuteční i další zajímavá akce, která by mohla členy KČAR zajímat. Věřím, že i dospělí členové klubu patří k těm, kteří si ještě nezapomněli hrát. Pokud se dostanete od 8. do 12. července do Kamenice nad Lipou, můžete navštívit některou z akcí IV. Ročníku „Kamenického hračkobraní“ – festivalu hraček z přírodního materiálu. Podrobnější informace a další zajímavosti najdete na adrese http://www.hrackobraní.cz
Omlouvám se čtenářům, že jsem v minulé Aktualitě popletl jméno autora knížky „Průvodce světem jachtingu“. Nejmenuje se Bob, ale Steve Slaight. Zmotal jsem to s autorem jiné jachtařské příručky, Bobem Bondem, který je mimochodem také nadšený ransomovec. Před léty jste si mohli v Majáku přečíst překlad jeho článku o tom, jak si AR vázal na své tužky turbánky.
Na tenhle přehmat mně upozornil náš člen Vít Jindrle, který také poslal dvě pěkné fotky mořských kajaků na Lipně. Za upozornění děkuji a fotky přikládám jako krásnou inspiraci na dobrodružnou činnost, i když v tomto případě není pod plachtami, ale přeci jen na vodě. Kdo by se chtěl o mořských kajacích dozvědět více, může se podívat na adresu: http://www.seakayaker.cz/
Ještě jedno upozornění, bohužel, ne zcela aktuální. Jako už řadu let, i letos vyšel „Malý průvodce světem outdooru“. Pokud jej ještě nemáte, zkuste se po něm poptat po outdoorových prodejnách. Kromě jiných užitečných věcí jsou zde články o mořských kajacích, BC (back country) lyžích a nadmíru užitečné rady na nouzové opravy na cestách. Za 69 Kč rozhodně stojí.
Na závěr malá poznámka. V příštích dvou týdnech se s Aktualitami odmlčím, budu na dovolené, nicméně bude to dovolená v souvislosti s AR, takže se můžete těšit na další zajímavosti v druhé půlce července.
Ať žijí V&A
čfk
26 08 **** výročí zahájení pravidelné lodní doprava Praha–Štěchovice (Prag)
Pomožte nám jej
doplnit seznam „mokrých“ výročí…
PUBLIKACE NAKLADATELSTVÍ MARE-CZECH
Bez konce širé moře je... běžná
cena: 299 Kč naše cena: 278 Kč K“M“K: 248 Kč
Boxeři v Šanghaji běžná
cena: 229 Kč naše cena: 213 Kč K“M“K: 190 Kč
Hlídková loď President Masaryk běžná cena: 199 Kč naše cena: 185 Kč K“M“K: 165 Kč
Jitřenka pluje na východ běžná
cena: 359 Kč naše cena: 334 Kč K“M“K: 298 Kč
Legendární parník Bohemia běžná
cena: 219 Kč naše cena: 204 Kč K“M“K: 182 Kč
Loděnice v Křešicích běžná
cena: 299 Kč naše cena: 278 Kč K“M“K: 248 Kč
Lodě a plavba na střední Vltavě běžná cena: 299 Kč naše cena: 278 Kč K“M“K: 248 Kč
Modré medailonky I – Věčně živé námořní legendy běžná cena: 269 Kč naše cena: 250 Kč K“M“K: 223 Kč
Modré medailonky II – Vernisáž pamětníků (připravujeme) běžná cena: Kč naše
cena: Kč K“M“K: Kč
Moře milované i proklínané 1 běžná cena: 199 Kč naše cena: 185 Kč K“M“K: 165 Kč
Moře milované i proklínané 2 běžná cena: 189 Kč naše cena: 176 Kč K“M“K: 157 Kč
Parník Civetta a lodní šroub
Josefa Ressla běžná
cena: 349 Kč naše cena: 325 Kč K“M“K: 290 Kč
Patagonií v sedle běžná
cena: 399 Kč naše cena: 370 Kč K“M“K: 330 Kč
Příběh „Ostrostřelce“ běžná
cena: 229 Kč naše cena: 213 Kč K“M“K: 190 Kč
Rakouské válečné námořnictvo 1848–1866 běžná cena: 399 Kč naše cena: 370 Kč K“M“K: 330 Kč
Stará plavba na dolní Vltavě běžná cena: 179 Kč naše cena: 166 Kč K“M“K: 149 Kč
Světem křížem krážem běžná
cena: 299 Kč naše cena: 278 Kč K“M“K: 248 Kč
Uzel pro štěstí běžná
cena: 329 Kč naše cena: 306 Kč K“M“K: 273 Kč
Vlečné parníky na Vltavě a Labi „Péčka“ běžná cena: 299 Kč naše cena: 278 Kč K“M“K: 248 Kč
LABSKO-VLTAVSKÁ PLAVBA
LVP 15 (2009) (připravujeme) běžná
cena: 79 Kč naše cena: 75 Kč
LVP 14 (2008) běžná
cena: 79 Kč naše cena: 75 Kč
LVP 13 (2007) běžná
cena: 79 Kč naše cena: 75 Kč
LVP 12 (2006) běžná
cena: 69 Kč naše cena: 65 Kč
LVP 11 (2005) běžná
cena: 69 Kč naše cena: 65 Kč
LVP 10 (2004) běžná
cena: 59 Kč naše cena: 55 Kč
LVP 9 (2003) běžná
cena: 59 Kč naše cena: 55 Kč
PUBLIKACE O LODÍCH A PLAVBĚ
Z JINÝCH NAKLADATELSTVÍ
Na jachtě do světa běžná
cena 210 Kč naše cena 195 Kč
Ve službách jeho veličenstva běžná cena 210 Kč naše cena 195 Kč
Plachty v ohni běžná
cena 419 Kč naše cena 377 Kč
Vodácká putování s Lukášem Pollertem běžná cena 299 Kč naše cena 280 Kč Klub cestovatelů CC a Deto A.D. 250 Kč
Hitlerova ponorková válka: Pronásledovaní 1942–1945 běžná cena 674 Kč naše cena 627 Kč
Hitlerova ponorková válka: Pronásledovatelé 1939–1942 běžná cena 539 Kč naše cena 502 Kč
Tiché vítězství: Těžké začátky 1941–1943 běžná cena 539 Kč naše cena 502 Kč
Hvězda moří běžná
cena 249 Kč naše cena 232 Kč
Krvavý Biskaj běžná
cena 349 Kč naše cena 325 Kč
Loď bláznů běžná
cena 225 Kč naše cena 210Kč
Malé Antily – Ostrovy, piráti a plantážníci běžná cena 399 Kč naše cena 371 Kč
Metla moří běžná
cena 550 Kč naše cena 512 Kč
Největší námořní bitvy XX. století běžná cena 399 Kč naše cena 371 Kč
Nevěstinec na vlnách běžná
cena 193 Kč naše cena 180 Kč
Piráti běžná
cena 279 Kč naše cena 260 Kč
Plavby, které změnily svět běžná
cena 399 Kč naše cena 371 Kč
Řeky moravskoslezského kraje běžná cena 220 Kč naše cena 205 Kč
S Nepraktou v mokrém živlu běžná
cena 149 Kč naše cena 139 Kč
Trafalgar: Anatomie námořní bitvy běžná cena
309 Kč naše cena 288 Kč
Tři muži ve člunu (o psu nemluvě) a Tři muži na toulkách běžná cena 198 Kč naše cena 185 Kč
Ve službách královny Alžběty běžná cena 248 Kč naše cena 232 Kč
Výprava české šlechty do Itálie v letech 1551–1552 běžná cena 249 Kč naše cena 232 Kč
Zajati na moři běžná
cena 329 Kč naše cena 306 Kč
Život v poklusu běžná
cena 159 Kč naše cena 148 Kč
Oceány na vlastní oči běžná
cena 249 Kč naše cena 232 Kč
Vikingové běžná
cena 289 Kč naše cena 269 Kč
Historie pražské paroplavby běžná cena: 399 Kč naše cena: 370 Kč K“M“K: 330 Kč
Velký slovník moře a lodí běžná
cena: 1492 Kč naše
cena: 1395 Kč
Neuvěřitelná cesta běžná
cena: 315 Kč naše cena: 293 Kč
Námořnické historky běžná
cena: 199 Kč naše cena: 185 Kč
Kuchařský zeměpis běžná
cena: 229 Kč naše cena: 215 Kč
Eduard Ingriš běžná
cena: – Kč naše cena: 67 Kč
Historické lodě 16. - 18. století běžná cena: 377 Kč naše cena: 350 Kč
Brněnští mariňáci běžná
cena: 275 Kč naše cena: 260 Kč
Modré vzpomínky běžná
cena: 179 Kč naše cena: 160 Kč
Vltava (Větvička–Rendek) běžná
cena: 499 Kč naše cena: 465 Kč
Válečné lodě 6 běžná
cena: 369 Kč naše cena: 343 Kč
Válečné lodě 7 běžná
cena: 389 Kč naše cena: 352 Kč
Válečné lodě 8 běžná
cena: 499 Kč naše cena: 464 Kč
Britské palubní letectvo běžná
cena: 259 Kč naše cena: 240 Kč
Torpédo pal! běžná
cena: 289 Kč naše cena: 269 Kč
Až ke dnu! běžná
cena: 319 Kč naše cena: 297 Kč
Němečtí korzáři běžná
cena: 329 Kč naše cena: 306 Kč
Stavební stroje firmy Lanna běžná
cena: 998 Kč naše cena: 928 Kč
Dálná plavba volá běžná
cena: 290 Kč naše
cena: 270 Kč
Zaniklé Podskalí – Vory a lodě na Vltavě běžná cena neuvedena naše cena: 400 Kč
Vojenské lodě Československa 1918–1959 běžná cena: 89 Kč naše cena: 83 Kč
NAKLADATELSTVÍ „T“
Plavební ročenky:
Plavební ročenka 2007 běžná
cena: 100 Kč naše cena: 93 Kč
Plavební ročenka 2006 běžná
cena: 125 Kč naše cena: 116 Kč
Plavební ročenka 2005 běžná
cena: 125 Kč naše cena: 116 Kč
Plavební ročenka 2004 běžná
cena: 100 Kč naše cena: 93 Kč
Plavební ročenka 2003 běžná
cena: 100 Kč naše cena: 93 Kč
Plavební ročenka 2002 běžná
cena: 100 Kč naše cena: 93 Kč
Plavební ročenka 2001 běžná
cena: 110 Kč naše cena: 102 Kč
Plavební ročenka 2000 běžná
cena: 105 Kč naše cena: 98 Kč
Plavební ročenka 1999 běžná
cena: 100 Kč naše cena: 93 Kč
Plavební ročenka 1998 běžná
cena: 95 Kč naše cena: 88 Kč
Plavební ročenka 1997 běžná
cena: 90 Kč naše cena: 84 Kč
Plavební ročenka 1996 běžná
cena: 85 Kč naše cena: 79 Kč
Vůdce malého plavidla
(národní průkaz):
Vůdce malého plavidla běžná
cena: 240 Kč naše cena: 223 Kč
Vůdce malého plavidla - plachty běžná cena: 45 Kč naše cena: 42 Kč
Plavba rekreační lodí (učebnice) běžná cena: 190 Kč naše cena: 177 Kč
Řád plavební bezpečnosti – textová část běžná cena: 85 Kč naše cena: 79 Kč
Vůdce rekreačního plavidla
(mezinárodní průkaz):
Vůdce rekreačního plavidla – moře běžná cena: 85 Kč naše cena: 79 Kč
Pravidla pro zabránění srážkám na moři – COLREG běžná cena: 40 Kč naše cena: 37 Kč
Vůdce plavidla a člen
posádky plavidla jiného než malého:
Lodník, kormidelník, kapitán běžná cena: 350 Kč naše cena: 325 Kč
Strojmistr, převozník běžná
cena: 350 Kč naše cena: 325 Kč
Vedení plavidla pomocí radaru běžná cena: 25 Kč naše cena: 23 Kč
Základy konstrukce plavidel běžná cena: 190 Kč naše cena: 177 Kč
Základy plavební nauky běžná
cena: 220 Kč naše cena: 205 Kč
Další odborné publikace:
Řád plavební bezpečnosti na vodních cestách České
republiky běžná
cena: 235 Kč naše cena: 218 Kč
Jednotný slovník UN/ECE pro rádiová spojení běžná cena: 170 Kč naše cena: 158 Kč
Plavební mapa Vltavy pro rekreační plavbu běžná cena: 350 Kč naše cena: 325 Kč
Plavební mapa Labe pro rekreační plavbu běžná cena: 350 Kč naše cena: 325 Kč
RANSOMOVKY
Boj o ostrov běžná
cena: 199 Kč naše cena: 170 Kč
Holubí pošta běžná
cena: 199 Kč naše cena: 170 Kč
Nechtěli jsme na moře běžná
cena: 199 Kč naše cena: 170 Kč
Velká severní? běžná
cena: 199 Kč naše cena: 170 Kč
Velká šestka běžná
cena: 199 Kč naše cena: 170 Kč
Klub Lysek běžná
cena: 199 Kč naše cena: 170 Kč
Záhadné vody běžná
cena: 199 Kč naše cena: 170 Kč
Slečna Lee běžná
cena: 199 Kč naše cena: 170 Kč
Lysky na severu běžná
cena: 179 Kč naše cena: 150 Kč
Petr Kachna běžná
cena: 199 Kč naše cena: 170 Kč
PRODUKCE NAKLADATELSTVÍ
ARES
Československé pásové dělostřelecké tahače 1919–1950 běžná cena: 199 Kč naše cena: 185 Kč
Maďarská armáda
10 800 sestřelů běžná
cena: 259 Kč naše cena: 240 Kč
Březen 1939 běžná
cena: 369 Kč naše cena: 343 Kč
Cizinci v RAF běžná
cena: 219 Kč naše cena: 204 Kč
Čs. obrněná vozidla běžná
cena: 599 Kč naše cena: 557 Kč
Dravec temnot běžná
cena: 159 Kč naše cena: 148 Kč
Na nebi hrdého Albionu 1 běžná
cena: 799 Kč naše cena: 743 Kč
Na nebi sladké Francie 2 běžná
cena: 299 Kč naše cena: 278 Kč
Na nebi sladké Francie 1+2 běžná
cena: 699 Kč naše cena: 650 Kč
Obrněná technika 5 běžná
cena: 349 Kč naše cena: 325 Kč
Obrněná technika 6 běžná
cena: 399 Kč naše cena: 370 Kč
Obrněná technika 7 běžná
cena: 399 Kč naše cena: 370 Kč
Obrněná technika 8 běžná
cena: 399 Kč naše cena: 370 Kč
Padáky nad Slovenskem běžná
cena: 188 Kč naše cena: 175 Kč
Pancéřoví granátníci běžná
cena: 349 Kč naše cena: 325 Kč
Slovenská armáda běžná
cena: 459 Kč naše cena: 427 Kč
Výsadkáři a průzkumníci běžná
cena: 229 Kč naše cena: 213 Kč
POHLEDNICE
Osobní lodě na našich vodách –Vyšehrad,
Kotva, Šumava, Máj, Hynek, Carina, Regina, Nepomuk, Puškvorec, Visla, Odra
Lodě v české historii –s/s Republika, m/s Brno,
Svatojánské proudy, s/s Antonin Dvorak
a T.G. Masaryk (Liberty ship)
jeden
kus: naše cena: 6 Kč K“M“K: 5 Kč
od
pěti kusů: naše cena: 5
Kč K“M“K: 4 Kč
NÁŠIVKY, ŠTÍTKY, ODZNAKY
Repliky čepicových štítků:
K-01 Čs.
plavební společnost Labská, cca 30. léta 20. stol.
K-02 ČSPD, cca
50. až 80. léta 20. stol.
K-03 PPS, cca
90. léta 20. stol.
K-04 Čs. loď
Legie, 20. léta 20. stol.
K-05 Čs. loď
Republika, cca 50. léta 20. stol.
K-06 Československá
námořní plavba, cca 80. léta 20. stol.
K-07 Čs.
armáda - loďstvo, od roku 1919
K-08 pouze s
kotvou bez označení
K-09 Učiliště
ČSPLO, cca 50. léta 20. stol.
K-10 Rakousko-uherské
námořnictvo, důstojníci kolem roku 1910
K-11 ČSPLO,
kapitán zahraniční plavby
K-12 KčAR (pouze pro členy)
K-13 Obchodní lodstvo U.S.
MARINE MERCHANTE (baret)
K-14 (neprodejné)
K-15 ČSPLO,
cca 60. až 80. léta 20, stol.
K-16 DP hl. m.
Prahy – osobní lodní doprava, cca 80. léta 20. stol.
K-17 Velká
Británie – RMS Titanic (důstojníci)
K-18 Italské
válečné námořnictvo (důstojníci)
K-19 Japonské
válečné námořnictvo (důstojníci)
K-20 Německé
válečné námořnictvo (I.WW, důstojníci) zlatá (g),
stříbrná (s)
K-21 Velká
Británie - Royal Navy
K-22 US
válečné námořnictvo (důstojníci)
K-23 Námořní
společnost československá (1922)
K-24 Československá
plavba dunajská (1. republika)
K-25 pravděpodobně
Legiobanka před rokem 1920 (rekonstrukce podle foto z
lodi Morava cca 1930)
běžná
cena: 200 Kč naše cena: 180 Kč K“M“K: 170 Kč
Nášivky:
B-01 ČSPLO, na
sportovní blůzu
B-02 Dunajská
pohraniční stráž VMV (rukáv)
běžná
cena: 200 Kč naše cena: 180 Kč K“M“K: 170 Kč
MODELÁŘSKÉ PLÁNY JaPa
Katalog. Jméno Typ
Původ Měřítko Cena
číslo plánu lodi lodi výkresu
01 s 75 Olympus ponorka,
Velká Británie 1 : 75 190 Kč
01 s Olympus ponorka Velká Británie 1 :
02 s California ponorka Velká Británie 1 :
02 California bitevní
loď USA 1 :
03 s Richelieu bitevní
loď Francie 1 :
03 Richelieu bitevní
loď Francie 1 :
04 s Tirpitz bitevní
loď Německo 1 :
04 Tirpitz bitevní
loď Německo 1 :
05 s Sheffield lehký
křižník Velká Británie 1 :
05 Sheffield lehký křižník Velká Británie 1
:
06 s Beowulf pobřežní
bitevní loď Německo 1 :
06 Beowulf pobřežní
bitevní loď Německo 1 :
07 s Pietro de Cristofaro korveta Itálie 1 :
08 s Kresta raketový
křižník SSSR 1 :
08 Kresta raketový
křižník SSSR 1 :
09 s Akagi letadlová
loď Japonsko 1 :
09 Akagi letadlová
loď Japonsko 1 :
010 s 50 Brave
Borderer torpédový
člun Velká Británie 1 : 50 190 Kč
011 s Warspite bitevní
loď Velká Británie 1 :
011 Warspite bitevní
loď Velká Británie 1 :
012 s Borodino bitevní
loď Rusko 1 :
012 Borodino bitevní
loď Rusko 1 :
013 s Baltimore těžký křižník USA 1
:
013 Baltimore těžký křižník USA 1
:
014 s 50 MTC-1003 výsadková loď Itálie 1
: 50 160 Kč
015 s Viribus Unitis bitevní loď Rakousko-Uhersko 1
:
015 Viribus Unitis bitevní loď Rakousko-Uhersko 1
:
016 s 75 I-15 ponorka Japonsko 1
: 75 190 Kč
017 s 50 Grey Goose stíhač ponorek Velká
Británie 1 : 50 230 Kč
017 s Grey Goose stíhač ponorek Velká
Británie 1 :
018 s Long Beach raketový křižník USA 1 :
Katalog. Jméno
Typ Původ Měřítko Cena
číslo plánu lodi lodi výkresu
018 Long Beach raketový křižník USA 1 :
019 s Le Terrible torpédoborec Francie 1
:
019 Le Terrible torpédoborec Francie 1
:
020 s Yorktown letadlová
loď USA 1 :
020 Yorktown letadlová
loď USA 1 :
021 s 25 Arrow dělový
člun Velká Británie 1 : 25 320 Kč
021 s 50 Arrow dělový
člun Velká Británie 1 : 50 185 Kč
022 s 50 Combatante III B raketový
člun Řecko 1 : 50 260 Kč
023 s Taškent torpédoborec SSSR 1
:
023 Taškent torpédoborec SSSR 1
:
024 s Missouri bitevní loď USA 1
:
024 Missouri bitevní loď USA 1
:
025 s Nagato bitevní
loď Japonsko 1 :
025 Nagato bitevní
loď Japonsko 1 :
026 s 75 D-3 ponorka SSSR 1
: 75 190 Kč
027 s Fletcher torpédoborec USA 1
:
027 Fletcher torpédoborec USA 1
:
028 s Penelope lehký
křižník Velká Británie 1 :
028 Penelope lehký
křižník Velká Británie 1 :
029 s 50 S-142 torpédový člun Německo 1
: 50 180 Kč
030 s Karlsruhe lehký
křižník Německo 1 :
030 Karlsruhe lehký
křižník Německo 1 :
031 s Hatsushimo torpédoborec Japonsko 1
:
032 s Hood bitevní křižník Velká Británie 1 :
032 Hood bitevní křižník Velká Británie 1 :
033 s 75 U-VII
B ponorka Německo 1 : 75 190
Kč
033 s U-VII
B ponorka Německo 1 :
034 s 50 Gyoraitey torpédový
člun Japonsko 1 : 50 200
Kč
035 s Bouvet bitevní
loď Francie 1 :
035 Bouvet bitevní
loď Francie 1 :
036 s Jamato bitevní
loď Japonsko 1 :
036 Jamato bitevní
loď Japonsko 1 :
037 Arizona
bitevní loď USA 1
:
037 Arizona
bitevní loď USA 1
:
Katalog. Jméno
Typ Původ Měřítko Cena
číslo plánu lodi lodi výkresu
P01 s 75 La
Drac'ene galéra Francie 1 : 75 260 Kč
P01 s La
Drac'ene galéra Francie 1 :
P02 s 50 Victory řadová
loď Velká Británie 1 : 50 460 Kč
P02 s Victory řadová
loď Velká Británie 1 :
Knihy
JaPa
01
02 Bismarck 580
Kč
03 Americké
válečné lodě 1914–18 300
Kč
Poznámka:
Nenajdete-li uvedené tituly v objednávkovém formuláři, napište požadované tituly do kolonky „Máte-li nám co sdělit“
Naši další
nabídku i obchodní podmínky zásilkové služby najdete na naších stránkách www.mare-czech.cz
i ve starších „Mokrých“ knihách.
Za
nakladatelství Mare-Czech
Marek Přikryl